لایه برداری پوست
5 نکته خیلی مهم برای لایه برداری پوست با کرم لایه بردار AHA
دسامبر 14, 2019
روغن آرگان یا شامپو آرگان
5 معجزه روغن آرگان برای سلامتی و زیبایی مو شما
دسامبر 31, 2019

4 کاری که حتما باید برای مراقبت از پوست خود انجام دهید

مراقبت از پوست به طور صحیح

مراقبت صحیح از پوست برای سلامتی و زیبایی شما بسیار مهم است. راهکارهای زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارد، که شاید باعث سردرگمی شما بشود، البته تمام این راهکارها به سلامتی پوست شما کمک خواهند کرد. ولی انجام بعضی از این کارها برای حفظ سلامتی شما مخصوصا بعد از سی سالگی ضروری است. غفلت در انجام این کارها باعث خواهد شد که پوست شما زودتر از حالت طبیعی، پیر شده و حالت الاستیسیته خود را از دست بدهد. از طرفی انجام این کارها به جوان ماندن بیشتر پوست شما مستقیما کمک خواهد کرد.

 

خوب خوابیدن کلید پوستی سالم و جوان

• بدن انسان برای تجدید قوا به خواب احتیاج دارد. پوست نیز از این قاعده جدا نیست. خواب ناکافی عملکرد هورمونی بدن شما را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از نتایج این تاثیر افزایش ترشح سطح هورمون کورتیزول در بدن است. کورتیزول بیشتر باعث شکسته شدن سلول های پوستی شما می‌شود.

• از طرفی خواب ناکافی عملکرد بیولوژیکی بدن را مختل کرده و باعث کاهش سطح سلامتی تمام اعضای بدن می‌شود. شب بهترین زمان برای بازسازی سلول های پوست است. همچنین خوابیدن به پشت از نظر فیزیکی برای سلامتی پوست صورت، بهترین حالت خواب محسوب می‌شود.

• یکی دیگر از مشکلات کم خوابی و بی خوابی، گردش خون پایین است. پایین آمدن گردش خون باعث رسیدن کمتر میزان اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها می‌شود. همچنین باعث می‌شود که پوست رنگ پریده به نظر برسد.

معجزه تغذیه سالم برای سلامت پوست

چیزی که می‌خورید، بدن شما را تعریف می‌کند. خوراکی‌ها علاوه بر انرژی منبع مواد مغذی مثل پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب لازم و غیره برای پوست هستند.

 

برای مراقبت از پوست این مواد غذایی را بخورید

• ماهی های آب سرد یکی از غذاهایی هستند که خوردن آن برای سلامتی پوست شما ضروری است. وجود میزان بالای اسید چرب امگا 3 و پروتئین های مفید برای پوست در ماهی، آن را تبدیل به یکی از مهمترین خوراکی ها در رژیم غذایی شما می‌کند.

• خوردن سویا باعث نرم شدن، جوان شدن و روشن‌تر شدن پوست پس از 6 ماه خواهد شد.

• یکی از منابع سلنیوم آجیل است. سلنیوم باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست شما شده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. خوشبختانه تمام مغزها دارای سلنیوم هستند.

• از میوه های قرمز یا نوشیدنی آن‌ها استفاده کنید، این میوه ها حاوی لیکوپن هستند. لیکوپن مستقیما آسیب‌ های نور آفتاب را کاهش می‌دهد. همچنین خوردن این میوه ها به خصوص آب هندوانه چین و چروک پوست را کمتر کرده و حتی از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

• غلات صبحانه پوست شما را درخشان می‌کند و باعث رسیدن زینک و مواد مغذی به پوست شما می‌شود. زینک باعث از بین رفتن آکنه، جوش و آسیب های پوستی می‌شود. استفاده از غلات صبحانه باعث درخشان‌تر شدن پوست شما خواهد شد.

• تا می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید. سبزیجات منبع آنتی اکسیدان ها هستند. این جنگجویان کوچک جدی ترین دشمن سرطان و پیری محسوب می‌شوند.

• مرکبات را فراموش نکنید، مرکبات به خصوص لیمو ترش منبع ویتامین سی هستند. همچنین به کلاژن سازی پوست شما کمک می‌کنند.

برای مراقبت از پوست مواد زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید

• اگر به سلامتی پوست خود علاقمند هستید، خوردن لبنیات را متوقف کنید. حتی لبنیات ارگانیک پر از هورمون‌های گاو، گوسفند و غیره هستند. این هورمون ها غدد چربی پوست را تحریک کرده و باعث بروز آکنه می‌شوند. اگر نیاز به استفاده از لبنیات دارید، حتما به سراغ محصولات بدون چربی بروید.

• خوردن غذاهای بیش از حد سرخ شده و فست فودها برای سلامتی پوست و بدن شما مضر است. همچنین زیاده روی در مصرف گوشت قرمز نیز تاثیر منفی بر سلامتی بدن شما خواهد گذاشت.

• سیب زمینی سرخ کرده خوشمزه و دوست داشتنی، متاسفانه دشمن پوست شما است. چربی و کربوهیدرات زیاد موجود در سیب زمینی سرخ کرده، چروک های پوستی را به شدت افزایش می‌دهد.

 

زندگی بدون استرس و مراقبت از پوست

استرس یکی از بدترین دشمن های سلامتی شما است. این دشمن بزرگ بدن انسان، ایمنی و سیستم دفاعی بدن را تضعیف و باعث کاهش بازسازی سلول‌های بدن می‌شود. برای کاهش استرس، باید نحوه زندگی خود را تغییر دهید.

• بیشتر ورزش کنید. ورزش اکسیژن رسانی را به سلول ها بیشتر می‌کند. همچنین هورومون های مفیدی در بدن ترشح می‌کند که نقش موثر و مستقیم در کاهش استرس دارند. ورزش هایی مثل یوگا از نظر ذهنی نیز در کاهش استرس موثرند.

• مسائل را کمتر جدی بگیرید. هیچ چیز به اندازه سلامتی شما مهم نیست. همه چیز گذرا خواهد بود. مسائل را پله به پله حل کنید. در صورت نیاز به روان پزشک برای کاهش استرس خود مراجعه کنید. در کشورهای پیشرفته، هر خانواده پزشک و روانپزشک خود را دارد.

 

استفاده از کرم های مناسب پوست

یک سوم سلامتی پوست شما وابسته به استفاده از کرم های مناسب پوست شما است. برای استفاده از کرم های مناسب پوست، قبل از هر چیز باید نوع پوست خود را بشناسید، منطقه جغرافیایی زندگی شما نیز در انتخاب نوع کرم بسیار مهم است. همچنین قبل از خرید ترکیبات شیمیایی و مواد مغذی موجود در کرم را چک کنید. مهمترین کرم ها که باید برای تضمین سلامتی پوست خود استفاده کنید، کرم های آبرسان، مرطوب کننده، ضد آفتاب، پاک کننده آرایشی و کرم های شب هستند.

 

کرم‌های مخصوص مراقبت از پوست

 

استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال

تابش ماورا بنفش خورشید در تمام فصل های سال یکسان است. فقط در فصل سرما کمتر گرمای تابش را روی پوست خود احساس می‌کنید. استفاده از ضد آفتاب به اندازه دو و نیم بند انگشت در تمامی طول سال، وقتی بیش از ده دقیقه در معرض آفتاب قرار دارید، ضروری است. تابش آفتاب می‌تواند، باعث سوختگی درجه یک و دو، پیری پوست و حتی سرطان پوست شود. تمام قسمت های پوست را که در معرض آفتاب است با کرم پوشش دهید و هر دو تا چهار ساعت مجددا از ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

 

فراموش نکردن کرم آبرسان و مرطوب کننده

کرم های آبرسان و مرطوب کننده، نه تنها رطوبت پوست شما را کنترل می‌کنند، بلکه با رساندن آب و مواد مغذی به پوست شما باعث بهبود چرخه زندگی سلول‌های پوست می‌شوند. همچنین از عمیق شدن خطوط چین و چروک جلوگیری می‌کنند.

 

استفاده از کرم های شب و پاک کننده آرایش

باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست، ضمن پر کردن منافذ پوست، باعث آسیب دیدن سلول های پوستی خواهد شد. بنابراین بهتر است، مواد آرایشی را با پاک کننده مناسب آرایشی پوست خود پاک کنید. شب ها پوست بازسازی سلول های خود را آغاز می‌کند و کرم شب حاوی مواد مغذی و کلاژن ساز برای پوست هستند.

برای ما بنویسید، چطور از پوست خود مراقبت می‌کنید؟ به نظر شما بهترین راه برای مراقبت از پوست چیست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.