multi efficacy cream
تیرگی دور چشم و روش‌های جلوگیری و درمان آن
دسامبر 31, 2018
كرم دست عصاره عسل نئودرم
مراقبت از پوست دست (خصوصا در فصل سرما)
ژانویه 12, 2019

نقش تغذیه در آبرسانی پوست

تغذیه و آبرسانی پوست

تغذیه و آبرسانی پوست

غذای مصرفی روزانه ما نقش مهمی در حفظ نرمی، صافی و درخشان بودن پوست دارد، به همین دلیل تغذیه و تاثیر آن روی پوست برای قرن‌ها یک موضوع جالب برای پژوهشگران، دانشمندان و پزشکان در سراسر جهان بوده است. طبق گزارش WHO، تغذیه یکی از مهمترین پارامترهای مربوط به سلامت پوست و شرایط مرتبط با آن است و بسیاری از متخصصین پوست با همکاری پژوهشگران، با تغییر رژیم غذایی و یا مصرف مکمل‌ها‌ی مغذی مختلف تلاش کرده‌‌اند تا سلامت و زیبایی پوست را بهبود ببخشند. مطالعه‌‌ای که توسط Boelsma و همکارانش در سال 2001 انجام شد اثرات ویتامین‌ها، کاروتنوئید‌ها (رنگدانه های ارگانیک آنتی اکسیدانی که در گیاهان، جلبک ها، قارچ ها و باکتری ها یافت می شوند) و مکمل‌های اسید چرب را در بهینه سازی شرایط پوستی، درمان یا پیشگیری از عفونت‌های پوست مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که عوامل تغذیه‌‌ای اثرات مفید بالقوه‌‌ای روی پوست نشان می‌دهند.
در این مقاله خواهیم خواند که چگونه آبرسانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی در یک رژیم غذایی مغذی می‌توانند آکنه، چروک‌ها و سایر مشکلات پوستی مختلف را درمان کنند. روش‌ها‌ی مراقبت از پوست و نقش تغذیه در آبرسانی پوست نیز در این مطلب مورد بررسی قرار می‌‌گیرند. عناوین این مبحث عبارتند از:
• نقش تغذیه در آبرسانی پوست
• نقش ویتامین‌ها در آبرسانی پوست و مراقبت از پوست
• مزایای نوشیدن آب برای آبرسانی پوست و مراقبت از پوست
• نقش نوشیدن آب در مراقبت از پوست
• اهمیت هیدراتاسیون برای بدن و پوست
• تفاوت محصولات آبرسان و مرطوب کننده

نقش تغذیه در آبرسانی پوست پوست ما تقریبا 64٪ از آب تشکیل شده است که نشان از این است که آب نقشی کلیدی در تعادل فیزیولوژیک طبیعی بدن دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که آب موجود در غذاهای معمولی و نوشیدنی که دارای آب تولید شده توسط مکانیزم سلولی است، برای پاسخگویی به نیاز روزانه بدن و پوست کافی نیست و جالب‌تر اینکه بر خلاف سایر مواد مغذی ضروری، توصیه‌های روزانه برای مصرف آب اغلب به عنوان یک موضوع غیر مهم در نظر گرفته می‌شود و تعریف دقیقی از نیاز روزانه بدن به آب وجود ندارد. با این حال، برخی از پژوهشگران حداقل میزان آب مناسب برای مردان را 7/7 لیتر در روز می‌دانند.

نقش ویتامین‌ها در آبرسانی پوست و مراقبت از پوست
ویتامین A
هنگامی که ویتامین A به صورت خوراکی یا موضعی مصرف شود از آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کند‌، به تولید کلاژن و الاستین کمک کرده و بازسازی پوست در سطح سلولی را تسریع می‌کند. بهره‌مندی از یک رژیم غذایی حاوی ویتامین A پوستی سالم، نرم و لطیف را به ارمغان می‌آورد. منابع ویتامین A: ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و بنابراین باید با چربی برای جذب مطلوب مصرف شود. این ویتامین را می‌توان در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ یافت. غذاهای با ویتامین A بالا که برای مراقبت از پوست مفید هستند شامل ریشه‌هایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات برگ سبز تیره، زردآلو خشک، ماهی، جگر و میوه‌های گرمسیری هستند.
ویتامین D
این ویتامین به عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده است. عملکرد اصلی ویتامین D در بدن مربوط به جذب کلسیم است، اما اثر مثبت آن تنها به سلامت استخوان محدود نمی شود. مطالعات انجام شده نشان دهنده ی اثر مثبت ویتامین D در درمان التهابات پوستی می‌باشد. ویتامین D در بدن ما به طور طبیعی از طریق تماس مستقیم با نور خورشید تولید می‌شود. فقط 10 دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید در روز ویتامین مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورد، به خصوص اگر فرد کمبود ویتامین D داشته باشد، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. در مناطقی که نور خورشید ملایم است یا ساعات کمی در روز نور خورشید را دارند باید مکمل‌ها و یا غذاهای غنی شده با ویتامین D را مصرف کنند.
 
 
ویتامین K
این ویتامین در درمان انواع بیماری‌های پوستی کمک کننده است. نقش ویتامین K در مراقبت از پوست این است که برای تشکیل پروتئین‌های خاصی که به حفظ سلول‌های پوستی سالم مانند کلاژن و الاستین کمک می‌کنند، مفید است. منابع ویتامین K: این ویتامین در سبزیجات با برگ سبز و بروکلی یافت می‌شود. مصرف بعضی چربی‌های سالم نیز می‌تواند در بهبود میزان ویتامین K کمک کند. غذای ژاپنی غلیظ شده از سویا به نام ناتو (Natto ) معمولا" به عنوان بهترین منبع غذایی ویتامین K شناخته می‌شود.

ویتامین C
این ویتامین به عنوان یک ویتامین مفید برای پوست شناخته شده است. مواد غذایی موجود در بازار که حاوی ویتامین C به عنوان عنصر کلیدی هستند ادعا می‌کنند که این ویتامین علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد. ویتامین C در مراقبت از پوست به دو دلیل موثر است: خواص آنتی اکسیدانی آن و اهمیت آن در تولید کلاژن. در صورت مصرف خوراکی ویتامین C، می‌تواند اثربخشي کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از اشعه‌های مضر خورشید را افزایش دهد. این کار با کاهش آسیب سلولی و کمک به روند بهبود زخم‌های بدن انجام می‌شود. نقش حیاتی ویتامین C در مراقبت از پوست در تولید کلاژن طبیعی بدن است که سبب می‌شود تا علائم پیری پوست از بین برود، پوست آسیب دیده بهبود یابد و در برخی موارد چین و چروک را نیز کاهش می‌‌دهد.
منابع ویتامین C: از آنجایی که این ویتامین در محصولات غذایی فراوانی وجود دارد ، نیازی به داشتن یک رژیم غذایی خاص یا مصرف مکمل‌های آن وجود ندارد. میوه‌ها و سبزیجات بهترین منابع ویتامین C برای مراقبت از پوست هستند. مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و آبمیوه‌های مرکبات، و فلفل قرمز و سبز و همچنین کیوی حاوی مقادیر مناسب ویتامین C هستند. سایر میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای ویتامین C هستند شامل: بروکلی، توت فرنگی، سیب زمینی پخته شده و گوجه فرنگی می‌باشند.
موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که مدت زمان پخت طولانی مانند استفاده از بخارپز باعث کاهش ویتامین C و دیگر مواد مغذی ماده غذایی می‌شود. پس هنگام پختن آنها این نکته را در نظر داشته باشید.

مزایای نوشیدن آب برای آبرسانی پوست و مراقبت از پوست
مصرف آب مناسب روزانه برای سلامتی کلی بسیار مهم است چون آب به هضم، گردش خون، جذب و حتی دفع ادرار کمک می‌کند.اما در مورد نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامت و مراقبت از پوست چه فکر می‌کنید؟ محققان ادعا می‌کنند که آشامیدن آب منجر به داشتن پوستی روشن، سالم و جوان می‌شود، در حالی که برخی می‌گویند که نوشیدن آب هیچ تاثیری بر ظاهر پوست ندارد. به نظر شما کدام درست است؟
پوست ما مانند هر بخش دیگر بدن ما از سلول‌ها ساخته شده و سلول‌های پوست مانند هر سلول دیگری در بدن بخشی از آن از آب تشکیل شده است. بدون آب، اندام‌ها قطعا به درستی عمل نمی‌‌کنند و یا به بهترین شکل ممکن عملکرد نخواهند داشت. اگر پوست شما مقدار کافی آب را دریافت نکند، کمبود هیدراتاسیون یا آبرسانی پوست باعث می‌شود پوست خشک، سفت و پوسته پوسته بشود. پوست خشک دارای مقاومت کمتری است و بیشتر در معرض چروک شدن قرار دارد.
همانطور که می‌دانیم بدن در هر روز مقدار زیادی آب را دفع می‌کند، بنابراین باید به فکر جایگزینی آب از دست رفته باشیم. مسئله‌‌ای که وجود دارد این است که صرفا" نوشیدن آب، نیاز پوست به آب را تامین نمی‌‌کند، بنابراین علاوه بر نوشیدن آب، برای آبرسانی پوست خود باید از روش‌های دیگر نیز استفاده کنیم. در نتیجه، مهم است که آب را به طور مستقیم روی پوست خود اعمال کنیم و آن را حفظ کنیم ( با استفاده از مرطوب کننده‌ها‌)- این امر نه تنها تفاوت قابل ملاحظه‌‌ای در هیدراتاسیون یا آبرسانی پوست نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند چروک‌ها را از بین ببرد. بنابراین بهترین راه برای اضافه کردن آب به پوست چیست؟
در عرض 2 دقیقه پس از ترک حمام، یک مرطوب کننده آبرسان را روی پوست خود استفاده کنید. زمانی که تازه از حمام آمده‌‌اید، منافذ پوست هنوز باز است، در نتیجه محصولاتی که پس از حمام استفاده می‌شوند بهتر جذب می‌شوند. یک محصول حاوی اسید هیالورونیک را قبل از مرطوب کننده خود استفاده کنید. (اسید هیالورونیک 1000 برابر وزن خود آب را در خود نگه می‌دارد، بنابراین آب را به پوست جذب می‌کند و آن را در آنجا نگه می‌دارد)
 
 
نقش نوشیدن آب در مراقبت از پوست
آب بیشتری بنوشید، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز کمک خواهد کرد که سموم از بدن دفع شوند. برخی افراد معتقدند با مصرف 8 لیوان آب در روز هم تغییری در پوستشان ایجاد نشده است، درست است که شاید مصرف آب بیشتر تاثیر مثبت واضحی بر روی پوست نداشته باشد، اما قطعا ضرری هم برای پوست ندارد. بسیاری از افراد گزارش می‌دهند که با افزایش مصرف آب، پوست آنها درخشان تر شده است. افرادی که پوست آنها دچار آکنه بود نیز همین ادعا را داشتند. هیچ تغییری یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین باید چند هفته میزان مصرف آب شما به اندازه کافی باشد تا بتوانید تاثیرات آن را مشاهده کنید و ببینید آبرسانی پوست چه تغییری در پوست شما ایجاد کرده است.

اهمیت هیدراتاسیون (آبپوشی یونها) برای بدن و پوست
ما با فعالیت روزانه خود در هر روز مقدار زیادی آب را از دست می‌دهیم و برای همین مایعات باید به طور منظم استفاده شود تا جایگزین شود، اما در خصوص آب آشامیدنی به سادگی قبل از رسیدن به پوست توسط اندام‌های دیگر جذب می‌شود.
مطمئنا، اهمیت نوشیدن آب در آبرسانی پوست را نمی‌‌توان انکار کرد، اما استفاده از هیدراتاسیون یا همان ایجاد پیوند هیدروژنی میان یون‌ها، به طور مستقیم روی پوست برای سلامتی و داشتن ظاهر مناسب آن ضروری است. در اینجا می‌‌خواهیم این موضوع را که چطور هیدراتاسیون مناسب می‌تواند به طور مستقیم بدن را تحت تاثیر قرار دهد را بررسی کنیم. باقی ماندن آب در بدن مزایایی را برای بدن به همراه دارد، از جمله:
- حفظ وزن: آیا می‌دانید که احساس گرسنگی می‌تواند فقط نتیجه تشنگی باشد؟ درست است. هنگامی که بدن به درستی آب‌رسانی نشده است، سلول‌های بدن تمایل به ارسال "سیگنال گرسنگی" به مغز دارند، بنابراین به طور منظم یک شیشه آب در روی میز خود داشته باشید و هر زمان که احساس گرسنگی کردید مقداری آب بنوشید. اگر گرسنگی کاذب باشد با نوشیدن آب برطرف می‌شود.
- بهبود خلق و خو و حافظه: از مزایای آبرسانی به بدن می‌توان به این اشاره کرد که نه تنها موجب تعادل در خلق و خوی فرد با کمک به تنظیم متابولیسم بدن و عملکرد مغز می‌شود، بلکه مزایای زیادی برای حافظه نیز دارد. هیدراتاسیون مناسب جریان خون و اکسیژن را به مغز بهبود می‌بخشد و در نهایت به تقویت عملکرد شناختی و حافظه منجر می‌شود.
- مبارزه با خستگی : موضوع بسیار ساده است! یک بدن خوب یک بدن پرانرژی است. واقعیت این است که آب‌رسانی مناسب به خواب بهتر کمک می‌کند و هنگامی که شما خواب خوبی داشته باشید صبح سرحال و شاداب بیدار می‌شوید و احساس خستگی نخواهید داشت.
- کاهش فشار خون و کلسترول بالا: در حال حاضر همه اهمیت حفظ فشار خون مناسب و سطح کلسترول را برای سلامت قلب می‌دانند و رسیدن آب کافی به بدن می‌تواند به حفظ این دو کمک کند، اما چگونه؟ موضوع این است که مصرف آب باعث می‌شود که جریان خون از طریق رگ‌ها بیشتر شده و باعث جلوگیری از تولید کلسترول بیشتر می‌شود (بالا رفتن کلسترول اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که بدن آب کافی نداشته باشد)
- کمک در ساخت و حفظ غضروف مفاصل: از آنجایی که بخش زیادی از غضورف‌های داخل بدن ما از آب تشکیل شده است، اگر آب به میزان کافی در بدن جذب نشود، نتیجه آن داشتن استخوان و غضروف‌های سخت و سفت خواهد بود. هیدراتاسیون مناسب همچنین می‌تواند به حفظ رطوبت، نیرو و انرژی بدن کمک کند. به همین دلیل لازم است که مایعاتی که بدن در طول تمرینات ورزشی از دست می‌دهد حتما جبران شوند.

- کاهش روند پیری: ارگان‌های ما به آب نیاز دارند تا سطح فعالیتشان را حفظ کنند. وقتی بدن ما دچار خشکی می‌شود، اعضای بدن ما سخت تر کار می‌کنند که نتیجه آن سریع تر شدن روند پیری بدن است. از مزایای دیگر آب‌رسانی، حذف نشانه‌های قابل مشاهده از پیری زودرس است که آبرسانی پوست می‌تواند به حفظ کشش پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها منجر شود.
- بهبود ظاهر پوست : اگر نقطه‌‌ای از پوست خود را با انگشت فشار دهید و پوست سریع به سرجای خود برگردد نشان دهنده آن است که پوست به خوبی آبرسانی شده است، اما کمبود هیدراتاسیون باعث می‌شود که پوست خشک، پوسته، پوسته و زبر شود. از مرطوب کننده‌ها پس از شستشوی صورت برای کمک به آبرسانی پوست استفاده کنید تا علاوه بر نرمی پوست ، به برطرف کردن سطوح تیره پوست با از بین بردن سلول‌های مرده نیز کمک کند.
- دفع سموم: هنگامی که آب‌رسانی مناسب به پوست انجام شده باشد، درخشش بیشتری پیدا می‌کند و این چیزی است که برای پوستی که آب کافی را جذب نکرده باشد، وجود ندارد. یکی از دلایل عدم توانایی در از بین بردن سموم بدن، آب‌رسانی نامناسب به بدن است، در نتیجه تجمع سموم در بدن باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود و برای دفع این سموم از بدن خود هر صبح باید یک لیوان آب با کمی آبلیمو بنوشید.
- مبارزه با چربی پوست و آکنه: پوست خشک شده سیگنال‌هایی را به غدد می‌فرستد تا روغن بیشتری به عنوان یک مکانیسم دفاعی تولید کند که این موضوع موجب جوش و آکنه می‌شود که با رساندن آب مناسب به پوست، چربی کمتری توسط غدد ترشح می‌شود و آکنه‌های پوست کمتر می‌شوند.

تفاوت محصولات آبرسان و مرطوب کننده با توجه به موارد گفته شده، به نظر شما آیا تفاوتی بین محصولات آبرسان پوست با محصولات مرطوب کننده پوست وجود دارد؟ آیا عملکردی مشابه دارند؟
در پاسخ باید گفت محصولات آبرسان برای کمک به افزایش میزان آب به پوست طراحی شده‌‌اند و مرطوب کننده‌ها باعث جلوگیری از تبخیر آب موجود در پوست در هوا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.